FORSIDE / HISTORISKE EMNER / BREVIKSBRUA

a a a
 


BREVIKSBRUA

Breviksbrua var 50 år i 2012

Den 4. juni 1954 vedtok Telemark Fylkesting bygging av bro over Breviksstrømmen. Det offisielle navnet på broen ble Brevik bru og det var Overingeniør Erling Sundfær ved Vegkontoret i Telemark som fulgte opp arbeidet med bygging fra denne dato til broen ble åpnet i 1962.
Lørdag 17. februar 1962 kl 1300 ble Brevik bru åpnet for alminnelig trafikk.
Den offisielle åpningen fant sted 26. mai 1962 kl 1300, da samferdselsminister Trygve Brattelie høytidelig kliple over snoren som var spent over veibanen og erklærte broen for åpnet.

Det har vært overfart mellom Brevik og Stathelle fra disse småbyer vokste fram tidlig på 1600 tallet. Før den tid var det antakelig ytterst få som bodde fast på disse stedene.

Postveien Brevik - Stathelle til Kristiansand tas i bruk 12.juni 1689 med forbindelse over Breviksstrømmen.

Den første fergen, M/F Grei blir levert 5. des. 1914. Til hester og biler ble benyttet en lekter som ble hektet på fergen ved overfarten. Dette gjaldt alle de tre første fergene da disse kun ble bygget for passasjeroverfart.

Etter mange års diskusjon og drakamp vedtok endelig Telemark Fylkesting den
4. juni 1954, bygging av bro over Breviksstrømmen. Det offisielle navnet på broen ble Brevik bru

I 1962 var broen en av Nordeuropas største hengebroer og den 3. lengste broen i Norge. Hovedspennet har en lengde på 272 meter mellom brotårnene. Fri seilingshøyde er 45 meter i en bredde av 100 meter.

07. juni 2015

Her kan du se gammel film fra Filmavisen fra byggingen og åpningen av Breviksbrua.


Brevik Byvåpen

Du vet du er fra Brevik når...

Brevik Torg - og Garasjesalg på FB


Developed by Aplia AS - Powered by eZ Publish