Byggested: Sunderland, England 1862.
334, 83 register tons
Kjenningssignal: HPDK
Kapteiner |
Redere |
||
1888: |
Edward Abrahamsen |
1888 |
A/S Union v/Cornelius Røe, Brevik |
1893 |
H. Andersen |
1900 |
A/S Athenian v/ Cornelius Røe, Brevik |
1896 |
Amund Olaus Thorsen |
1909 |
A/S Athenian v/ Hans Hansen, Brevik |
1904 |
Otto Salavesen |
||
1905 |
Albert Oskar Bergstrøm |
||
1913 |
Iver Ugelstad |
||
1916 |
Jacob Edvardsen |
Før barkskipet "Athenian" kom på norske hender, var det i likhet med en rekke andre is-skuter, et kjent skutenavn i Brevik.I 1880-årene lastet "Athenian" is i Brevik tolldistrikt. Skipet ble ført av John Westlake fra Grimsby. Skutens eier, The Great Grimsby Ice Company hadde foruten "Athenian" også skutene "Aliance", "Derwent", "Kappa", "Oryx", "Warden Law" med flere.
Det var i 1880-årene disse skuter kom over på norske hender. Ovennevnte skuter ble alle solgt til Cornelius Røe i Brevik. "Athenian" hadde en total lengde av 117, 9 fot, største bredde 27, 3 fot og dypgående 16, 9 fot."Athenian" ble hjemmehørende i Brevik i nesten tretti år før den forsvant sporløst i Norsjøen 1916. I alle disse år hadde den såvidt vites i alt vesentlig seilt i nordsjøfart.
Utarbeidet av Johnny Sørensen,